Zadní dvorek rodinného domku sloužil jako zahrada Montessori MŠ již 6 let. Po čase vznikl požadavek o nový vzhled zahrady, který by ji rozdělil na tematické hrací zóny, dodal nové podněty k venkovnímu objevování, tvoření, pohybu a odpočinku v souznění s Montessori filosofií.
Previous
Next
Výchozí fakta
Montessori připravené prostředí ideálně propojuje vnitřní a venkovní prostor. Venkovní prostředí je připravováno se stejnou pečlivostí jako to vnitřní. Proto pro nás bylo velmi důležité, aby nový vzhled zahrady naplňoval různorodé potřeby dětí a rozvíjel různé smyslové zkušenosti, ideálně takový prostor, který by dopřál dětem místo pro aktivity jako je běhání, skákání, házení, lezení, ležení, sezení, balancování, zavěšování, pozorování, stavění, kopání, hraní si s vodou, hlínou, pískem, a samozřejmě i pro tajné domky.
Proměna
Proměna
Uspořádání zón
I když se jednalo o malou zahrádku, bylo pro nás klíčové zachovat charakter zahrady – tedy záhonky, keře, stromy – tak, aby vznikající prostředí neztratilo svou přirozenost.
Dřevené TiPi – Dominantní prvek, který se dětem zalíbil na první pohled, bylo postavení vysokého dřeveného TiPi, kde se děti mohly schovávat, mít svoje tajné místo na popovídání, zahrát si na indiány anebo jen tak zkoumat výšky.
Vodní hrátky anebo kaskády – Voda je nejlákavější prvkem pro děti, zvlášť v tom předškolním věku, kdy zkoumají a objevují všemi smysly. Vodní kaskády mohou děti samostatně pouštět pomocí uzávěru ve formě námořnického kormidla. Voda přetéká do sudu, odkud i ty nejmenší děti mohou nabírat vodu a stavět hrady či zalívat květiny na zahradě.
Klíčové prvky
Místo na stavění – Není dítě, co nerado staví. Děti zde mohou vymyslet a stavět na různých velkých a malých, vysokých a nízkých, úzkých a širokých plochách z všemožných dřevených bloků a jiných přírodnin.
Zoo koutek neboli prostor pro zvířecí kamarády a péče o ně. Našli zde svůj domov i dva králičky, o které se děti teď denně starají- čistí klec, vyměňují seno, krájí zeleninu a doplňují granule a mazlí se.
Obnova pískoviště – Rozšířili jsme zónu pískoviště tak, aby se tam dalo kopat, stavět, budovat a nekonečně tvořit.
Svět doplňků
Dále jsme na zahradě vytvořili velkoplošnou tabuli na kreslení, místo na opékání a posezení u ohně, malou školní zahrádku, kde dětí mohou pěstovat vlastní ovoce a zeleninu, kompost, keře na schovky a v neposlední řadě místo na svačinky, tvoření a jiné společenské hry pod korunami stromků. Na tomto komunitním projektu se podílela zahradní designérka Markéta Lážnovská, učitelé a rodiče ze školky.